China Xian

Aan het eind van de reis nog twee grote steden: Xi’an en Beijing. Miljoenensteden. Xi’an, de oude hoofdstad van China  telt nu bijna 8 miljoen inwoners. Het is heel druk, heel veel auto’s, elektrische scooters, mensenmassa’s.  Chinezen zijn op grote schaal bezig om oude huizen af te breken, en enorme flats met brede wegen neer te zetten. Maar in de binnenstad van Xi’an is nog veel laagbouw, winkelstraten met heel veel eettentjes, en een paar monumenten als de klokkentoren, de trommeltoren en de vestingmuur.
In Xi’an ben ik ook het dichtst bij waar mijn kleinzoontje is geboren en de eerste drie jaar van zijn leven heeft gewoond. In de lobby van het hotel heb ik een ontmoeting met een verzorgster van hem.  Zij komt een pakje afgeven voor mijn stiefzoon en schoondochter. Een heel ontroerend moment. We praten met elkaar via een translater app.
Met de singles van de groep zouden we ’s middags over de vestingmuur fietsen, maar de plannen zijn veranderd. Zij gaan shoppen en ik ga met een van de mannen fietsen. We lopen naar de Zuidpoort, waar fietsen gehuurd kunnen worden. Enthousiast stap ik het kantoortje binnen en regel twee fietsen. De vestingmuur is erg breed, een beetje hobbelig bestraat. Vrolijk fietsen we de 14 kilometer. Vaak wordt afgestapt, om te kijken en te fotograferen. Buiten de vestingmuren zijn heel hoge flats. Maar binnen de muren blijft het laag. Kennelijk is er wel zo iets als een ruimtelijk plan voor deze stad. We staan stil bij de Westpoort. Mijn reisgids zegt dat in de 7e en 8e eeuw de Westpoort het begin van de Zijderoute is. Als het donker begint te worden gaan de lichtjes aan. De poorten zijn heel mooi uitgelicht. Een feestelijk en romantisch gezicht.
De volgende dag blijkt dat een echtpaar van onze groep ook fietsen wilden huren, maar vanwege hun leeftijd geen fietsen kregen. En wij waren ouder….

Dit bericht werd geplaatst in china en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op China Xian

  1. noor grin zegt:

    Wat een geweldige reis en dan ook nog fietsen wat fijn,dat je ook nog een verzorgster hebt gesproken van je keinzoon, dit is allemaal iets om nooit te vergeten Noor.

Plaats een reactie